Resepi Serunding Ikan Mudah dan Sedap

Hi apa khabar semua, jumpa lagi di blogopsi.com hari ini aku ingin berkongsi resepi serunding ikan, biasanya serunding dibuat dengan menggunakan materi kelapa dan dicampur dengan ayam atau daging lembu. memang rasanya best serunding ini apabila dimakan bersama nasi panas-panas.

aku memang bukan penggemar serunding, berbeza dengan suami, ia sangat menggemari serunding ini. walau aku tidak menggemari serunding tetapi aku tetap mesti berguru membuatnya, dahulu memang aku tidak cerdik menyediakan serunding bahkan malas jikalau nak berguru membuat serunding. tetapi selepas berkahwin suami meminta aku untuk berbagi ia serunding. akhirnya, aku mual berguru cara membuatnya.
Resepi Serunding Ikan

sebenarnya, sudah banyak yang kongsikan resepi serunding ini di google. kebanyakan kawan blogger kongsikan resepi ini menggunakan materi ikan sardin atau selayang. tetapi resepi yang aku kongsikan ini lain sedikit karena aku menggunakan ikan tongkol sebagai materi nya.

apabila bulan ampunan serunding antara makanan yang mendapat perhatian ramai karena serunding ini paling sedap apabila disediakan bersama ketupat, lemang, dan nasi impit. jadi makanan ini ialah menu wajib apabila hari raya tiba.

siapa suka serunding??

tak payah lah angkat tangan, apabila anda menggemari serunding maka anda ada di artikel yang sesuai karena artikel ini akan membantu anda membuat serundeng. jom kita layan resepinya dibawah....

Bahan-Bahan
Resepi Serunding Ikan Tongkol


  • 2 ekor ikan tongkol (anggaran 1 kg ikan)
  • 4 biji daun limau
  • 1 inchi lengkuas
  • 200 gram gula merah - hiris nipis
  • 250 gram kelapa parut
  • sedikit asam keping
  • minyak goreng secukupnya
Bahan Kisar Halus
Resepi Serunding Ikan

  • 8 biji bawang merah
  • 5 biji bawang putih
  • 5 biji cili merah
  • 1 sudu kecil ketumbar
  • 1/4 sudu kecil jintan
  • garam secukup rasa
  • 3/4 inchi kunyit hidup
Cara membuat Serunding Ikan

1. rebus ikan bersama asam keping sampai empuk biar isi ikan mudah tertanggal. kemudian apabila sudah empuk asingkan isi dan tulang ikan. isi ikan ditumbuk.

2. goreng kelapa parut tanpa minyak sampai kering, angkat dan ketepikan sekejap.

3. panaskan minyak dan masak materi kisar halus sampai harum kemudian masukkan daun limau dan lengkuas. lepas itu tambahkan sedikit air, gula merah, dan ikan yang sudah ditumbuk tadi. masak dan kacau sampai rata.

4. final sekali, masukkan kelapa parut yang sudah digoreng tadi dan kacau sampai rata, apabila serunding sudah kering boleh lah matikan api dan siap untuk dihidangkan.

resepi serunding ikan yang sangat simple dan ringkas kan? apabila resepi ini bermanfaat sila share dan selamat mencuba!

Sumber http://www.blogopsi.com/

Komentar

Entri Populer

Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

Resepi Rendang Ayam Padang Sedap