Resepi Sandwich Sardin Paling Sedap dan Mudah

Assalamualaikum sudah lama aku tak makan ikan, hari ini aku ingin berkongsi resepi sandwich sardin sedap. sudah lama aku tahu cara buat sandwich sardin ni. tetapi bila buat sendiri rasanya biasa sahaja. tetapi selepas makan sandwich yang kawan aku kongsikan kat FB, rasanya sangat sedap.

yang paling aku suka dari resepi ini yaitu kerana sangat mudah dan ringkas, malah rasanya semua orang tau buat sandwich sardin. sebenarnya, aku malas untuk kongsikan resepi ini kerana aku fikir semua orang pasti lah tahu cara buatnya.

tetapi, beberapa hari lepas aku dapat E-mail dari pembaca blogopsi.com yang masih di dingklik sekolah. dianya meminta aku untuk berkongsi resepi ini. aku sangat terharu bila ada belum dewasa yang mahu rajin berguru membuat resepi-resepi ringkas macam ini.
Resepi Sandwich Sardin

Resepi Sandwich Sardin


sebenarnya, aku tengok kat cik google sudah banyak yang berkongsi resepi ini. tetapi aku fikir lain orang lain cara dan resepinya. tetapi aku mempercayai resepi yang mereka kongsikan pasti lah sedap kerana sudah di ubah sesuaikan dengan kretiviti masing-masing.

mungkin anda tertanya "kenapa banyak blogger yang susah-susah buat resepi kemudian mereka kongsikan resepi kreativitinya kat blog?" mungkin jawapan setiap blogger berbeza tetapi bagi aku sendiri sangat gembira dan berbangga apabila resepi yang aku buat boleh membantu orang lain.

setuju kembali ke resepi, resepi yang aku kongsikan ini lebih kepada belum dewasa yang gres berguru memasak, jadi pastinya sangat mudah ringkas. jom kita layan resepinya dibawah..
Imej Sandwich Sardin

Bahan-Bahan

  • 1 tin sardin saiz besar
  • 4 ulas bawang merah - hiris
  • 2 labu bawang besar - kupas dan cincang dadu
  • 4 biji cili merah
  • 1 buku roti
  • 1 biji timun - hiris nipis
  • 1 ikat daun salad
  • 1 biji tomato buah - hiris nipis
  • butter secukupnya
  • 4 sudu besar mayonis
  • garam secukupnya
  • 1 biji limau nipis
  • minyak masak 
Cara Membuat Sandwich Sardin

1. ambil 1 tin sardin kemudian pisahkan kuah dan tulang kerana kita hanya akan mengambil isi, kemudian hancurkan isi sardin dan ketepikan sekejap.

2. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis bawang besar yang sudah di cincang dadu, kemudian masukkan isi sardin yang sudah dihancurkan tadi.
Gambar Resepi Sandwich Sardin

3. perahkan limau nipis ke dalam materi yang dimasak tadi dan kacau sampai kering. kemudian masukkan cili merah dan garam secukupnya. kacau sampai rata kemudian matikan api dan gaul dengan mayonaise.
Gambar Sandwich Sardin

4. tamat sekali, sapukan butter pada roti kemudian letakkan timun, tomato, daun salad, dan sardin. tutupkan dengan roti. 

resepi ini sangat sesuai untuk dicuba apabila anda belum dewasa yang memasak sendiri kerana jauh dari ibu bapa. apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada kawan atau keluarga anda, selamat mencuba.

Sumber http://www.blogopsi.com/

Komentar

Entri Populer

Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

Resepi Kuah Rojak Buah Simple dan Sedap