Resepi Rendang Ayam Padang Sedap

Selamat datang di blog resepi kuliner melayu hari ini aku ingin kongsikan resepi rendang ayam padang. rendang memang makanan yang banyak di gemari oleh banyak orang kerana rasanya yang sedap dan aku juga termasuk penggemar dari rendang.

beberapa bulan lepas bekerjsama aku sudah kongsikan resepi rendang ayam minang yang boleh anda jadikan acuan untuk mencuba resepi lainya. rendang yaitu makanan yang berasal dari Padang, Indonesia. tapi kerana Malaysia amat berdekatan dengan kota padang kesudahannya makanan ini boleh masuk ke negara ini. aku sendiri tak tahu semenjak kapan makanan ini menjadi popular di negara kita.
Resepi Rendang Ayam Padang

Resepi Rendang Ayam Padang

rendang itu banyak macamnya ada rendang daging, rendang telur ayam dan lain-lain. sebenarnya materi yang digunakan untuk membuat rendang ayam padang sama sahaja dengan untuk buat resipi rendang lainya.

yang berbeza mungkin hanya materi utama menyerupai ayam, telur, atau daging lembu. resepi yang akan aku share ini aku dapat dari kawan aku yang asli dari padang, jadi pastilah sedap. kalau anda menyediakan makanan ini untuk keluarga pastilah semua keluarga anda akan sangat suka.

resepi ini juga sudah aku cuba sendiri dan aku dengan tulus hati mengizinkan sesiapa sahaja yang ingin berkonsgi resepi ini dan jangan lupa untuk menawarkan komentar dibawah ya. jom kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • ayam segar 1 kg - bersihkan, potong mengikut selera dan basuh bersih
  • 4 - 5 biji kentang - potong 4 bahagian
  • 100 gram kelapa parut - sangrai
  • 2 cawan santan pekat 
  • 5 cawan santan cair
  • 110 gram cili kering
  • 15 - 20 biji cili merah - boleh kurangkan kalau tak suka pedas
  • 12 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawnag putih
  • 5 lembar daun limau
  • 1 1/2 inci lengkuas
  • 1 1/2 inci kunyit
  • 1 inci halia
  • 1 sudu gula merah
  • 2 batang serai
  • 2 buah asam kandis
  • 2 sudu ketumbar
  • 1/2 sudu merica
  • garam secukupnya
Cara Penyediaan

1. mula-mula kisar bawang merah, bawang putih, kunyit, lengkuas, cabai merah, ketumbar, halia, gula merah dan garam hingga menjadi halus. kemudian panaskan minyak dalam kuali dan tumis bumbu kisar tadi hingga naik bau.

2. kalau sudah naik wangi masukan santan cair kemudian kacau hingga rata. lepas tu masukan serai, daun limau, asam kandis, dan kunyit. kacau hingga rata dan biarkan sekejap.

3. masukan ayam yang sudah dibersihkan tadi dan masak menggunakan api sederhana sambil kacau kembali supaya bumbu meresap ke dalam ayam.

4. kalau ayam sudah empuk masukan kentang, kacau rata dan masukan santan pekat bersama kelapa parut yang sudah di sangrai tadi. kacau dan biarkan hingga bumbu meresap ke dalam ayam

5. simpulan sekali, kalau sudah masak angkat dan hidangkan.

bagaimana mudah sahaja kan resepi rendang ayam padang yang aku kongsikan dan kalau anda berkenan boleh share dengan klik sosial media dibawah. hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.

Sumber http://www.blogopsi.com/

Komentar

Entri Populer

Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap